Last video "Titanic-WSL"

Červenec 2013

Video: RMS Queen Elizabeth "The Great Lady"

31. července 2013 v 16:50 | Patrik Martiník |  Videa
Po delší odmlce se dílna videí odměnila další lodí do své pažby. RMS Queen Elizabeth. Loď společnosti Samuela Cunarda.


SS Germanic(1875)

20. července 2013 v 20:14 | Patrik Martiník |  Lodě White Star Line

SS Germanic byla loď patřící společnosti White Star Line, vybudována byla v roce 1875 v belfastských loděnicích Harland and Wolff. Později se jmenoval také jako Ottawa, Gul Djemal a Gulcemal.
5 008 registrované tonáže se spustilo s loděnic belfástských 15. července 1874 a dokončila se o rok později. Loď byla poháněna parou a měla čtyři stožáry a na ní plachetnice.
V červenci Germanic překonal rekord plavby přes Atlantik a získal Modrou Stuhu- to vše s rychlostí 15,76 uzlů- plul 7 dní, 11 hodin a 17 minut. Tenhle rekord Germanic překonal v roce 1876, jenže při další plavbě si loď poškodila šroub a musel doplout do Waterfordu.

Rok 1895 se loď musela opravit a byly nainstalovány stožáry pro plachty. Germanic stál v New Yorku a 13.února 1899 byla velká vánice a sníh se dostal na palubu. Loď ztěžkla a začala klesat. Nakonec ale byla vytáhnuta a odplula do Belfastu na opravu.
Třetí zářijový den roku 1903 se Germanic vydal na svou poslední plavbu pod hlavičkou White Star Line. O rok později byl prodán společnosti America Line, která společně s White Star Line patřila do IMM(International Mercantile Marine Co.) a loď se přejmenovala na SS "Ottawa" a ta plula na lince Southampton-New York, kterou proťala šestkrát. V dalších šesti letech zažila Ottawa letní linku Quebec-Montreal. V roce 1909 byla loď odstavena a nevědělo se, co s ní.
V roce 1910 byla Ottawa koupena tureckou vládou a přejmenovala se na "Gul Djemal". 15. května 1911 opustil Gul Djemal loděnici v Liverpoolu s tureckou vlajkou na zadním stěžni. Při první světové válce převážel vojáky do Gallipoli a Jemenu, jenže 3.května 1915 byl Gul Djemal torpédován ponorkou E-14, na palubě lodi bylo zhruba 4000 lidí, a dost jich zahynulo. Samotná loď se ale nepotopila. Voda dosahovala k vrchu lodi a nakonec byl Gul Djemal vytažen a opraven. V roce 1918 plul s 1 500 německými jednotkami do Doveru.
Válka skončila a Gul Djemal sloužil pro společnost Ottoman American Line a svou první plavbu pod tohle hlavičkou společnosti si vybil 10.října 1921.
Poté se opět přejmenovala, v roce 1928 byla loď předána Turkiye Seyrisefain Idaresi a přejmenována na Gulceman.
Přežil nejen první světovou válku, ale také druhou, protože v ní nesloužil. V roce 1949 byl Gulceman skladní loď a o rok později se stal plovoucím hotelem. Jenže 29. října 1928 byl Gulceman v Messině sešrotován.
Ale čísla byla neuvěřitelná, Germanic/Ottawa/Gul Djemal vydržel 75 let a dvě světové války.


SS Celtic(1901)

17. července 2013 v 18:00 | Patrik Martiník |  Lodě White Star Line


RMS Celtic byla další z lodí White Star Line, která byla zhotovena v loděnicích Harland and Wolff v Belfastu, ze kterých byl spuštěn 4. dubna 1901.
Celtic byla loď tzv. "Velké Čtyřky", a to hned v pořadí ta první. Je to také první loď, která překonala Great Eastern, co se týče tonáže.
První plavbu si Celtic vydobil 26.7. 1901 z Liverpoolu do New Yorku.

Celtic se dočkal také první světové války, ve které byl upraven na křižník, jenže kvůli spotřebovávání mnoho uhlí se loď stala jen transportní. Tuhle práci Celtic vykonával od ledna 1916 a převážela vojáky do Egypta. Ale ne na dlouho, v březnu se opět vrátil na transatlantické linky.
V roce 1917 plul Celtic kolem anglického ostrova Man, kde na něj číhala mina. Ta zničila loď a usmrtila 17 lidí, přesto Celtic držel. Avšak musela být odtáhnuta do Peel Bay, odsud se dostala do loděnic v Belfastu, kde ji opravili. Jenže, v roce 1918, konkrétně v březnových dnech a ještě konkrétněji v Irském moři, si na Celtic číhala ponorka UB-77, která ji torpédovala. Šest lidí zahynulo, avšak Celtic zůstal opět nepotopen. Opět musel být odtažen, tentokrát do Liverpoolu a tam ji opět opravili.
Po dalších deseti letech služby(celkově po 27-mi letech) se stala katastrofa. V časných ranních hodinách desátého prosincového dne roku 1928 najel Celtic na útes zvaný Pollock Rock při městu Cobh, loď se nezachránila, naštěstí všechny cestující zachránil člun RNLB Mary Stanford. Loď byla prohlášena jako ztracená a v roce 1933 byl Celtic sešrotován.


Rudolf Linhart, český stewart Titaniku: Jak podle něj vypadala osudná noc?

12. července 2013 v 0:54 | Patrik Martiník

"Byl jsem po práci, byli jsme v kajutě, ve které jsme byli každý čtyři číšníci. Cítili jsme v onen večer náraz, lekli jsme se a pomyslili, co to bylo, za chvíli to přestalo a bylo to dobrý, ale během deseti minut přiběhl nahoru nějaký člověk, kříčící na nás, ať máme jít dolů. My, jako zaměstnanci jsme šli k pumpám, pumpovali jsme, jenže to nebylo ničemu platné, sám důstojník přišel a řekl, ať toho necháme. Nakonec jsem se dostal na osmý člun, ovšem já neuměl veslovat a pádlovat. Pluli jsme od lodi dál, aby nás vír nestáhl dolů a když jsme byli daleko, tak jsme viděli světla od lodi, ke druhé hodině ranní to zhaslo, lidi začli skákat z lodi a chytali se nám za čluny, jenže nás člun byl plný, tak jsme si museli dát pozor, ať nás nepřeklopí do vody. K páté hodině ráno jsme byli zachráněni Carpathií."

Nahrávka Rudolfa Linharta, českého stewarda na palubě Titaniku, patřící Československému Rozhlasu, rozhovor byl uskutečněn v roce 1962.

RMS Republic

6. července 2013 v 23:35 | Patrik Martiník |  Lodě White Star Line

RMS Republic byla parní zaoceánská loď společnosti White Star Line, která byla postavena v loděnici Harland and Wolff v Belfastu. Bohužel tato loď se potopila a jako první loď na světě použila signál CQD.
Prvně se loď jmenovala SS Columbus a patřila společnosti Dominion Line, avšak po dvou plavbách byl převzat White Star Line a ta ho pojmenovala jako RMS Republic.
Svou panenskou plavbu zažil Republic 1. října 1903, osm měsíců po spuštění na hladinu(26.2.1903).

Po šesti letech služby se stala nečekaná událost. 23.ledna 1909, kdy Republic společně s 742 cestujícími a členů posádky v mlze se srazil s italskou lodí Florida. Ta rozpárala trup v prostřed na pravoboku a tím pádem během pár minut se zatopila strojovna. Voda se dostávala později také do kotelny, loď se čím dál tím více nakláněla. Kapitán Sealby nařídil evakuovat cestující a dostávat je do záchranných člunů. RMS Republic byla první lodí na světě, která byla vybavena Marconiho telegrafním přístrojem a, jak jsme uvedli na začátku, byla také první lodí, která využila signál CQD. Tím vyvolala loď Baltic patřící White Star Line, zatímco k lodi připlula pobřežní hlídka.
Cestující se dostávali na loď, se kterou se Republic srazil- tedy na palubu Floridy, zatímco většina posádky zůstala na potápějící se lodi. Připlula také loď Gresham, ta společně s Floridou se snažila k pomalejšímu potápění Republiku, avšak neúspěšně. 24.ledna 1909 se RMS Republic jako největší potopená loď ponořil do hlubin oceánu. Určitě se ptáte, co se stalo s posádkou? Ta byla zachráněna lodí Gresham. Při neštěstí zemřeli 4 lidé.


Záchranné čluny Titaniku

2. července 2013 v 17:47 | Patrik Martiník |  Ostatní věci okolo Titaniku

Každá loď musela být vybavena záchrannými čluny, velké lodě přicházely pod námořní předpisy zvané "Board of Trade", předpisy říkaly, že počet záchranných člunů musí vypovídat tonáži plavidla, např. na Olympiku bylo v roce 1911 člunů pro 1100 pasažérů. Titanic měl 20 záchranných člunů s kapacitou 1178 lidí, ale na palubě bylo v době neštěstí 2 200 osob, takže do záchranných člunů se vlezla jen polovina kapacity Titaniku.
Předpisy "Board of Trade" ukazovaly, že lodě o výtlaku 10 000 tun měly mít 16 záchranných člunů, navíc lodě s vodotěsnými přepážkami mohly mít ještě méně člunů. Titanic měl více než předpisy povolovaly- i tak to ale nestačilo. Ale buďme rádi, že kapacita 1178 byla nakonec na Titaniku svolena- kdyby měl Titanic 16 člunů, tak by pravděpodobně přežilo jen více než 750 osob(kapacita by byla 756 osob).
Jak jsme psali, loď měla 20 člunů, z toho 14 dřevěných, které měly kapacitu 65 osob. Další dva kutry s kapacitou 40 osob a 4 záchranné čluny typu Engelhard(když byl složený, tak mohl sloužit jako vor).
Čluny a kutry měly čísla od 1 až do 16, přičemž sudá čísla byla na pravoboku, lichá na levoboku. Skládací čluny byly označeny písmeny A, B, C a D. Pohotovostní kutry byly v příďové části u kormidelny, každý jeden na pravoboku a levoboku. Tyto čluny podle záznamů opustili potápějící se Titanic jako poslední...

Video: MS Albatros "Die weiße Lady"

1. července 2013 v 18:59 | Patrik Martiník |  Videa
Po dlouhatánské době se Titanic-WSL rozhodlo udělat video, tentokrát o novější lodi- MS Albatros. Snad se Vám video bude líbit.

FB TITANIC-WSL

E-MAIL: TITANIC-WSL@EMAIL.CZ