Last video "Titanic-WSL"

Červen 2013

Kormidlo na Titaniku

20. června 2013 v 16:55 | Patrik Martiník |  Stavba Titaniku
Kormidelna Olympiku- sesterské lodi Titaniku- téměř identická jako kormidelna Titaniku.

Kormidlo Titaniku se nacházelo v kormidelně, respektive v její přední části . Kormidlo bylo na tuhle obrovitánskou loď v pořádku, i přesto hrálo klíčovou roli v noci 14. dubna 1912. Bohužel kormidlo se netestovalo, krom testovací plavby 2.dubna. Kormidlo mělo malou plochu a v případě nouzového manévrování(které nakonec přišlo) to nestačilo. Při návrhu kormidla byl použit model, ve kterém se testovalo malé kormidlo(které je lepší na manévrování při nižších rychlostech) a velké kormidlo(opačný případ).
V předpisech z let, ve kterých Titanic plul, bylo dáno, že velikost kormidla musela mít 1,5- 5 procent profilu pod vodou. Na Titaniku byla velikost na 1,9 procentech, takže v tomto směru bylo kormidlo v pořádku, a navíc, toto řešení kormidla Titaniku bylo lepší pro proudění vody.
Sestra Titaniku- Olympic, v první světové válce získala kormidlo stejných rozměrů- a to na unikání ponorek.


Lady Lucy Duff Gordonová "Zachráněna z Titaniku"

13. června 2013 v 17:57 | Patrik Martiník |  Slavní cestující na Titaniku

"Skvělý Titanic si brázdil vody Atlantiku, nebe bylo čistě modré s pár mráčky, lehký studený vítr lemoval paluby a pak... Zima, strach, beznaděj. To vše charakterizuje první plavbu Titaniku. Ten spočívá ve vodách mrazivého Atlantiku..."
Lady Duff Gordonová, 1932.
Narodila se 13.června 1863 v Londýně jako Lucy Christiana Sutherlandová, když byla dcerou Douglase Sutherlanda, inženýra z Toronta. Jednu ze zajímavostí ze svého života poznamenala v autobiografii "Discretions and Indiscretions", přiznala, že i když byla pokřtěna jako Lucy Christiana, lidé ji říkali jen Christiana. Ve svých osmnácti letech se provdala za Jamese Stuarta Wallace a o pár roků později se jim narodila dcera Esmé. Jenže v roce 1888 se rozvedla a neměla peníze, přitom měla svou dceru stále v moci. Aby se z toho "vyhrabala", všimla si svého talentu a založila si krejčovství s dámskými věcmi. A jelikož šaty Lucy byly opravdu parádní, udělala si díru do světa. V roce 1897, kdy jeji "firma" rostla do výšin, otevřela prodejnu také na Hanover Street a i tam to šlo, a nakonec se Lucy dopracovala až na obchodní dům "The Maison Lucile". V roce 1900 se Lucy provdala za aristokrata jménem Cosmo Duff-Gordon. Okolo roku 1910 vznikla prodejna jménem "Lucile Ltd." v New Yorku. No a nebylo toho málo a pobočky se dostávaly i za hranice spojeného království- v roce 1912 v Paříži a o tři roky později také v Chicagu.

Titanic
I Lady Duff Gordonová se dostala na palubu slavného Titaniku, přesněji do kajuty A-20(palubní lístek 11755) a lístek sdílela také se svou sekretářkou Laurou Francatelliovou. Pár dní slavné plavby uběhlo a jakmile Titanic narazil do ledovce, Lady Duff Gordonová, Cosmo Duff-Gordon a Laura Francatelliová se zachránili v záchranném člunu č.1(Důstojník Murdoch povolil vstup také Cosmovi, protože v dohledu nebyly žádné ženy). V noci 15.dubna 1912 Lucy neměla moc drahé věci na sobě, noční košile, kabát, šála a při sobě měla také kabelku s některými šperky. Ale většina cenností šla dolů i s Titanikem, například také perlový náhrdelník za 50 000 dolarů. Dle cestující Irene Harrisové si vzali Gordonovi do člunu také kufry, protože Lucy viděla na Carpathii v jiných šatech, než v jakých nastupovala na člun. Vznikly další roztrže a z dlouholetého přátelství se stala nenávist.

V roce 1920 prodala Lady Duff Gordonová společnost Lucile Ltd. a o dvanáct let později vydala již zmíněnou aurobiografii "Discretions and Indiscretions"
Kvůli rakoviny prsu smíšenou se zápalem plic zemřela Lady Duff Gordonová 21.dubna 1935 v pečovatelském domě v Putney a byla pohřbena vedle svého manžela.


Video: RMS Titanic "Progress in time"

9. června 2013 v 13:41 | Patrik Martiník |  Videa
Po delší době se z továrny mimo článků dostalo na veřejnost také video. Zůstaneme u "naší" lodi, zůstaneme na Titaniku, druhé video s vrakem je zde :)


Konstrukce palub

3. června 2013 v 16:01 | Patrik Martiník |  Stavba Titaniku

Všechny paluby třídy Olympic byly z ocelových plechů připevněných na příčných nosnících(v lodní terminologii palubnících), které byly vyrobeny z ocelových U-profilů. V nosném trupu měly palubníky rozměry 254x76 mm a maximální délku 28 m. Nejsilnější profily palub se použily na palubách B a C a podél pevnostních palub(opasnicích). Na místech největšího předpokládaného pnutí byly plechy zdvojené- na vnějších podélných pásech palub.
Palubníky obou palub hlavní nádstavby byly z menších profilů, většinou o rozměrech 152x64 mm, také plechy těchto palub byly slabší, aby byla jejich váha vyvíjela co nejmenší tlak. Nejvyšší dvě paluby měly tři dilatační spoje, které kompenzovaly pnutí způsobené ohýbáním trupu na vlnách.

Promenádní paluba, RMS Olympic

Palubníky byly spojeny se žebry vystuženými plechy, tzv. rožnicemi. Byly mírně klenuté, aby z palub mohla odtékat voda. Klenutá paluba byla uprostřed o 76 mm vyšší než na bocích. Příčné nosníky byly spojeny a vyztuženy ocelovými vzpěrami.
Otevřené paluby vystavěné působení počasí byly pokryty plaňkami ze žluté borovice o rozměrech 127x76 mm se spárami utěsněnými koudelí a dehtem. Vnítřní paluby o ploše 33 400 m krychlových byly pokryty Hardingovým litosilem, magnezitovou směsí, na kterou bylo položeno známé linoleum nebo koberce. Ve vlhkých prostorách, jako koupelny, toalety a turecké lázně byly na podlaze keramické dlaždice na cementovém podkladu.

FB TITANIC-WSL

E-MAIL: TITANIC-WSL@EMAIL.CZ