Last video "Titanic-WSL"

Stavba Titaniku- Stavební postup

21. května 2012 v 18:43 | Patrik Martiník |  Stavba Titaniku
Na Titaniku se pracovalo několik roků. Jak se Titanic stavěl? Čtěte.
Ještě před stavbou musí si rejdaši zajistit loděnici, poté musí zvažovat, co chce od nové lodi, jaké vlastnosti bude mít a k jakému účelu tu bude. Společnost řekne konstruktérovi velikost, rychlost, typ strojů, a vnitřní design. Poté se počítá a počítá, navrhují plány a dělají se návrhy. Vznikne model, který ukáže, jak má loď vypadat. Tímto se zkouší nové lodní šrouby a tvar zádě.
Projekty se dělají, v dílnách se připravují ocelové kýly, pláty pro boky, a to vše musí být zkontrolováno(zprohýbáno). Každé žebro a každý plat musí být stejný.
Lodě se staví v suchém doku, dno patří pevným lóžím vyztužené ocelí a betonem. Na něm je skluz, tam jsou prkna a trámy, díky nimž loď sklouzne na hladinu.
Kýl je po celé délce lodi a je nosníkem. Je to ocelový plát položený na špalky, složen z pevných dílů. Kýl je základem lodi. Takže položení je pečlivě kontrolováno. Po celé délce kýlu byly umístěny kůly s otvorem vprostřed, pak se na jednom konci rozsvítilo světlo, a jestli ne, tak se musel kýl vyvažovat.
Na plochý kýl se upevní vertikální kýl. Nad ním od přídě k zádi jsou nosníky s ocelovými pláty, které tvoří část dvojitého dna, který je rozdělen přepážkami.
K zhotovení dna potřebuje loď upevnění ocelových žeber, což jsou úhelníky. Žebra na pravé a levé straně příčně spojují ocelové traverzy, na nich budou paluby. S žebry bude vztyčen příďový a záďový vazník, a výkovky, které váží i 50-75 tun. Poté se loď oplátuje pláty, které se připevní k žebrům. Ty jsou základem lodi. Poté se kolem lodi objeví lešení pro natěrače a plátaře. Nad nimi je ocelový portál, na kterém jsou jeřáby, které vyzvednou až 3-5 tunové věci.
(Čtěte více)


K základní části lodi patří dva boční kýly. Jsou to ocelové pláty, které jsou kolmo ke kýlu z obou stran. Úkolem je zvýšit stabilitu lodi. Na záď se nasadí kormidlo a upevní se šrouby. Ty jsou hodně těžké. Na Olympiku jedna hřídel vážila až 75 a tři čtvrtě tuny.
Loď je připravena ke spuštění na moře, což je nejdůležitější část. Prvně se musí odstranit lešení pod trupem. Poté příjdou na každou stranu lodě stovky dělníků a podkládají loď dřevěnými klíny. K tomu hodně pomáhají kladiva. Skluzy potřebujeme hodně dobře namazat. Bylo použito 20 tun loje a mýdla, a stovky galonu rybího tuku.
Vše je připraveno, elektrické zařízení uvolní mechanismy, které zajišťovaly, aby trup držel. Trup se dává do pohybu a podpěrná konstrukce praská, desky jsou rozlomeny. Loď je na vodě a aby loď neodplula, byla přivázána ke kotvám.
Další práce na Titaniku jsou na moři. Musí se nainstalovat stroje a vnitřní a vnější vybavení.
Loď musela mít kotle, jeden kotel vážil přes 100 tun. Poté byly přimontovány pístové parní stroje, turbíny, hřídele a kondenzátory .Tuhle operaci vyváděl jeřáby, které mohly "chytit" až 200 tun. Instalují se komíny, stožáry a vevnitř vše, co je elektrické. Loď má 70 pomocných strojů. Musí se vybavit také navigační můstek, musí se vybudovat systém spojení, ovládání vodotěsných přepážek, udělat radiostanici, dát na loď záchranné čluny, instalovat kotvy, navijáky, a řetězy.
Jsou obkládány paluby, místnosti, schodiště, jídelny, kuřárny atd. Kabiny a společenské místnosti jsou skoro hotovy.
Titanic je uvázán v přístavní hrázi, a mezi tím se zkouší stroje. Kotle se zatápějí, a stroje musí vydržet více než 24 hodin bez vypnutí. Tahle činnost je kontrolována a je zapsána každá drobnost. Když zkouška je úspěšná, může loď absolovat první zkušební plavbu na moři. Poté je loď opět v suchém doku, tam se očistí dno a celá loď se natře. Poté jsou oficiální zkoušky, loď popluje pár mil. Zkouší se vše, krom kormidla, a jestli je vše v pořádku, loď se předá majiteli.
Na Titaniku se pracovalo 3 roky. Je to opravdu těžká věc. Ale zvládlo se to a Titanic mohl plout...
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama

FB TITANIC-WSL

E-MAIL: TITANIC-WSL@EMAIL.CZ